المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لية بيقولو الحب حرام

LordEgypt
09-01-2010, 11:31 PM
لية بيقولو الحب حرام
http://blogs-static.maktoob.com/userFiles/a/n/antarelkng/images/198000000000000.jpg

لية بيقولوا الحب حرام لية الناس مبتجربهوش

يعنى ادوق الحب واسهر والا نام ومقربلوش

لية الناس مبتجربهوش

قالو الحب ده كله حلاوه قلت فى قلبى مرار وقساوه

قالو حتلقى الشهد فى طعمة قلت لذيذ بس مدقتوش

لية الناس مبتجربهوش

نفسى احب ونفسى اجرب نفسى الاقى القلب اتكهرب

ابعد مر ومر اقرب واللى احبة انا ماسيبهوش

لية الناس مبتجربهوش

يا قمر ليلى يا شمس نهارى يا نجوم عينى اوى تدارى

حبى تملى فى قلبى ودارى حب حقيقى مابنكرهوش

لية الناس مبتجربهوش

crysis
10-01-2010, 12:17 AM
كلام رائع جدا

><

B!G K!D
10-01-2010, 12:56 AM
ههههههههههه
والله كلام حلو
اهنيك والله ^.^
يسلمو وعقبال ما نشوفك شاعرة :$
بالتوفيق..

ALqatil511
10-01-2010, 01:17 AM
رائع كلام جميل ^^

لكن الحب مو حرام ^^

اتمنى للجميع السعاده والتوفيق والحب والرمانسية في حياتهم ^^

Lizer
10-01-2010, 03:14 AM
كلام رائع عجبني ^_^

lords
10-01-2010, 09:28 PM
ههههههههههههههههه

كلام رائع من اخت رائعه ^ ^

تقبلي مروري

>>.قلبـ منـ زجاج.<<
11-01-2010, 01:34 AM
♥ Love is not forbidden

but crazy love not good

zaki95
11-01-2010, 09:19 AM
اختي كلامك صح بس للحب حدود لايصل الى اشياء اخرى واحسن الانسان لما بيحب مايزودها ككثيرر لكن الحب يصير حرام واغلب الناس حبهم حرام .... لان الحب الاول هو الله عز وجل ... اتحب الفتاة وماتحب الله وانت ماتقيم صلاتك ولا تصوم وبعدها تقول انا بحب فلانة اخي تعلم حب الله لان يوجد مراتب للحب وهي .
الحب الاول --- الله عز وجل
الحب الثاني --- الوالدين
الحب الثالث --- الرسول صلى الله عليه وسلم
الحب الرابع --- الانبياء الكرام
الحب الخامس --- القرءان الكريم
الحب السادس --- الصلاة والصيام والقيام
الحب السابع --- الناس - اما ان يكون الناس او فتاة او زوجتك او غيرها ...

zaki95
11-01-2010, 09:22 AM
واخر شيئ الانسان يتعلم الاستيحاء وهذا النوع من كلامك يسمى بالغزل واختي هذا يتقال ل زوجك او زوجتك ومايتقال لحبيبك او احنا ... وهذا النوع من الكلام حرمه الرسول فقط ان كان لعرضك فهو حلال واكثر مهما كان مستواه لانه وقتها كان يستعمل في الجاهلية ويقدمو شعر الغزل امام الناس وانت فعلتي المثل ...

LordEgypt
11-01-2010, 10:17 PM
واخر شيئ الانسان يتعلم الاستيحاء وهذا النوع من كلامك يسمى بالغزل واختي هذا يتقال ل زوجك او زوجتك ومايتقال لحبيبك او احنا ... وهذا النوع من الكلام حرمه الرسول فقط ان كان لعرضك فهو حلال واكثر مهما كان مستواه لانه وقتها كان يستعمل في الجاهلية ويقدمو شعر الغزل امام الناس وانت فعلتي المثل ...

اخى الغالى كلامى ليس غزال بل لو دققت فى الكلامات هتلقى انى فى بداية الكلام بقول لية بيقوالو الحب حرام وليسا انا اللى بقوال يعنى انا بدات الكلام بسوال
انا ليس قوالت ان افضل حب هو الحب الفانى
بل حب الله شيىء ثمين لا يمكن وصفة او التكلم عنة بل حب الله لا تصفة الكلامات بل يشعر بة
القلب وتستحى العين عن ذكرة
وانا ليس اسات بكلمتى بل عبرت عن معنى من معنى الحب
ولك منى خالص الشكرا ادخل على هذة الموضوع وانتا هتفهم قصدى اضغط هنا (http://www.zm-online.net/vb/showthread.php?p=80787#post80787)وشكرا ليكم اخواتى على الردود الجميلة والتعبيرالرقيق

waleedstarnet
21-01-2010, 06:49 PM
سبق من قبل الرد عليه في اكثر من منتديات
ولكن جميل جدا ان تكون في هذا المنتدي له طابع فريد

ولكم تحياتي

LordEgypt
31-08-2010, 12:39 PM
مشكور جدا اخى وليد اسعدنى مرورك

AKIMICHI
31-08-2010, 01:01 PM
موضوع جميل .. وأبيات شعر حلوة
هو صحيح الحب مش حرام ^^
بس ... تحبي اللي تقدري تحبيه ^^"

يعني ميجيش واد زيي معهوش فلوس و لا شقة ولا عفش و لا مصدر للرزق .. ويعيش حياة رومانسية مع اي بنت

علشان كدا أنا بحاول اقنع نفسي إني مصاحبش بنات .. لأن في نهاية المطاف . . . . . . . .:( (مش قادر اقولها T_T:()

LordEgypt
01-09-2010, 01:05 PM
وشمعنا زيك يعنى

وبعدين لية ملكشى مصدار رزق ولا حاجة اجتهد تصنع المستحيل

على العموم تسلم على المرور

yamen
01-09-2010, 01:14 PM
هو صحيح الحب مش حرام ^^

يعني ميجيش واد زيي معهوش فلوس و لا شقة ولا عفش و لا مصدر للرزق .. ويعيش حياة رومانسية مع اي بنت

علشان كدا أنا بحاول اقنع نفسي إني مصاحبش بنات .. لأن في نهاية المطاف
والله مافهمت انت بدك تتجوز والا بدك تصاحب بنات يااخي لو الاولي توكل علي الله وصدقني الله سبحانه وتعالي مارح يحرمك من الحلال اما لو كانت التانية فااسل الله ان يبعدك عن مصاحبة البنات والكلام الفاضي

اما اختي ميس اجبت والله ماعاد الواحد عرف وين الصح وين الغلط بس نصيحة اخي زكي صحيحة مية في المية واقوله بارك الله فيك علي الكلام الطيب
تقبلو مروري

AKIMICHI
01-09-2010, 01:18 PM
وشمعنا زيك يعنى

وبعدين لية ملكشى مصدار رزق ولا حاجة اجتهد تصنع المستحيل

على العموم تسلم على المرور

الوافدين اللي زيي في دول الخلج .. مينفعش يشتغلوا
لازم يبقى مكتوب في الباسبور : عامل ..
مش : طالب

حتى لو كنت طالب جامعي ومقيم في أي دولة .. مينفعش اشتغل إلا لو خلصت دراسة جامعية

الرومانسية بنلاقيها في الجماعة . . .
بس . . مينفعش الواحد مننا يذنب البنت كثير ... ممكن يتقدملها عريس قبل ما نكوّن نفسنا
علشان كدا الدنيا ملخبطة شوية بعد غلاء الأسعار بتاع اليومين دول >.<

AKIMICHI
01-09-2010, 01:22 PM
هو صحيح الحب مش حرام ^^

والله مافهمت انت بدك تتجوز والا بدك تصاحب بنات يااخي لو الاولي توكل علي الله وصدقني الله سبحانه وتعالي مارح يحرمك من الحلال اما لو كانت التانية فااسل الله ان يبعدك عن مصاحبة البنات والكلام الفاضي

اما اختي ميس اجبت والله ماعاد الواحد عرف وين الصح وين الغلط بس نصيحة اخي زكي صحيحة مية في المية واقوله بارك الله فيك علي الكلام الطيب
تقبلو مروري

لالالا .. مش قصدي كدا >.<
عقلك راح فين !!؟؟>.<

أقصد ... إن لو كان معاك كل المقومات اللي تخليك تتجوز ... ممكن تعيش حياة رومانسية مع أي بنت... وبعدها خطوبة علشان العائلة تتعرف على بعضها
وبعدها زواج ...

هو ده الحب

GNIRALE
01-09-2010, 06:16 PM
مشكور على الموضوع

LordEgypt
02-09-2010, 01:12 PM
هو صحيح الحب مش حرام ^^

تقبلو مروري
انا عارفة انوا ميقصد هذا الكلام الى يقصدو ان انك تحب فدة مش حرام لكن انك تستخدم هذا الحب غلط فدة حرام انك تخد كلمة الحب وسيلة لاغراض مو حلوة تسلم اخى على المشاركة

لالالا .. مش قصدي كدا >.<
عقلك راح فين !!؟؟>.<
طبعا مش قصدك وهو ميقصد تسلم اخى
أقصد ... إن لو كان معاك كل المقومات اللي تخليك تتجوز ... ممكن تعيش حياة رومانسية مع أي بنت... وبعدها خطوبة علشان العائلة تتعرف على بعضها
وبعدها زواج ...

هو ده الحب
مظبوط هذا الكلام وطبعا هذا الحب هو حب جميل ومو حرام

مشكور على الموضوع

تسلماخى على المرور

ALIOTHMANI
02-09-2010, 01:42 PM
هناك حب من حب أي حب الشخصية أو الحب الكلي أي تحبها كلها أما حب الجسد فهو حرام مش حيجيب نتيجة لأن الرجل لا يستطيع التفكير إلا في العلاقات الجنسية
اما الحب العائلي أقصد أبوك أمك أخوك أختك فهذا حب إيلاهي لا رأي لنا فيه غير سبحان الله

LordEgypt
03-09-2010, 01:02 PM
هناك حب من حب أي حب الشخصية أو الحب الكلي أي تحبها كلها أما حب الجسد فهو حرام مش حيجيب نتيجة لأن الرجل لا يستطيع التفكير إلا في العلاقات الجنسية
اما الحب العائلي أقصد أبوك أمك أخوك أختك فهذا حب إيلاهي لا رأي لنا فيه غير سبحان الله

الحب هو حب الروح للروح يعنى لو حبيت شخص تحبة لنفسة مش لجسمة هذا ما اقصدة ولا

تجعل الحب وسيلة دنيئة لارضاء نفسك تسلم اخى على المرور والرد