المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دعوه ووعد

hectormousa
04-06-2008, 07:38 AM
السلام عليكم

اخوانى انا حبيت انهارده اقدم دعوه لاخواتى فى زمن المحاربين

قبل ما اقول الدعوه حبيت اوضح بعض الأشياء الهامه التى قد يكون منا من غفلها وهى من واجبات الحياه
و كنت اخاف بل اكثر ما اخاف ان تكون لعبتنا الحبيبه سبب فى ضياعها وضياعنا معها .

فكثير من الناس يأخذون اللعبه منهاج لحياتهم يستيقظون من النوم وبدل ان يذكروا الله يفتحون اللعبه ويدخلون عليها قبل حتى ان يغسلو وجوههم ( وانا هنا مش بقصد اللعبه فقط وانما هذا مثال بسيط لاشياء كثيره تشغلنا عما هو اهم فى الحياه ) ومنهم من يصلى ولكنه يفكر وهو يصلى فى ما سوف يفعله فى اللعبه بعد الانتهاء من الصلاه بدل من الخشوع فيها وامثله كثيره

انا دعوتى موجهه لاخواتى فى زمن المحاربين للمحافظه على واجباتنا الدينيه والدنيويه قبل اللعب وليست لترك اللعبه حتى لا يفهمنى بعض الاعضاء غلط فممكن نلعب فى غير اوقات الصلاه والواجبات الأخرى
ودى اهم الواجبات اللتى أرى انها اهم من اى شىء أخر

اولأ : الواجبات الدينيه

1 - ذكر الله سبحانه وتعالى

2 - الصلاه فى اوقاتها مع المحافظه على السنن

3 - المداومه على قراءة القران الذى هو شفاء للقلوب

4 - قيام الليل حتى لو كانت ركعتين

ثانيا : الواجبات الدنيويه

1 - صلة الرحم والحافظه عليها ( فى ناس ابوه مثلن يقول له قوم من الجهاز او اغلقه فيرد بطريقه غير مؤدبه واخر قبل ان يسلم على اهل بيته يدخل على اللعبه )

2 - الواجبات الدراسيه

3 - العمل اذا وجد

أخواتى ان كان ربك راضى عنك
ان كان والداك راضيين عنك
صدقنى ستكون مرتاح البال وحتى وانت تلعب ستشعر براحه وستتعامل مع اخوانك فى اللعبه بطريقه جيده وستكون محبوب

اخوانى انا عارف ناس هتقولى انت هتعقدها ليه وكلام من دا
لكن فكر لو لا قدر الله موت وانت جالس على الجهاز تلعب ولم تكن قد صليت العصر مثلن أو لو مت وانت جالس تلعب وأمك غاضبه عليك

عندما تواجه الجبار ماذا ستقول له

دى كانت الدعوه

اما الوعد فانا عايز كل واحد يدخل الموضوع ويقراه انو يكتب وعد بان يحافظ على الصلاه فى اوقاتها و ان يجعل والداه راضيين عنه
واما دعوتى هذه فهى لمحبتى لأخواتى فى زمن المحاربين وان تجمعنا اللعبه على المحبه والسلام وقبل هذا وذاك ان تجمعنا على رضا الله سبحانه وتعالى علينا

واسف ان كنت قد اطلت عليكم

KOC2000
04-06-2008, 09:11 AM
السلام عليكم،
والله كلام مظبوط جدا.. بارك الله فيك يا موسى
والحمد لله، أصلى الفروض والسنن جماعة في المسجد.. وقد نويت إن شاء الله تعالى أن اظل هكذا حتى يأتي يومي.
وترانا في بداية اللعبة نذكر إخواننا بهذه الأمور..

hectormousa
04-06-2008, 09:13 AM
السلام عليكم،
والله كلام مظبوط جدا.. بارك الله فيك يا موسى
والحمد لله، أصلى الفروض والسنن جماعة في المسجد.. وقد نويت إن شاء الله تعالى أن اظل هكذا حتى يأتي يومي.
وترانا في بداية اللعبة نذكر إخواننا بهذه الأمور..

جزاك الله خير يا ابو ادم وفعلن انت ماقصرتش ونزلت تنبيه فى بداية اللعبه بالمعنى ده

Illiadin
04-06-2008, 10:10 AM
شكرا يا موسى لكن أنا عندى أضافه تساعد على قراءه القرآن أنك بعد كل صله تقرأ ما يتيسر منه حتى لو صفحه و خير قليل متصل خير من كثير منقطع كدا حتبقى قرأت على الأقل 5 صفحات و تبقى ضربت عصفورين بحجر أنك كدا كدا هتبقى متوضء عشان تصلى فمش هتكسل و تقول هو أنا لسه هتوضء و أوعى بعد متبدأ فى الموضوع ده تكسل و تقول هقرأ كمان شويه أو فى الصله الجيه صدقنى عمرك ما هتقدر تقرأ تانى غير بصعوبه جدا أسأل مجرب و سدقنى هتفرق معاك فى حياتك.
معلش طولت عليكم و جزاكم و جزانا لله خيرا.

BadBoy
04-06-2008, 12:06 PM
thx ya mousa we gzak allah `7ern

abdellah
04-06-2008, 01:55 PM
شكـــــــرا يا موسى
سلمت يداك

hectormousa
04-06-2008, 02:42 PM
شكرا يا موسى لكن أنا عندى أضافه تساعد على قراءه القرآن أنك بعد كل صله تقرأ ما يتيسر منه حتى لو صفحه و خير قليل متصل خير من كثير منقطع كدا حتبقى قرأت على الأقل 5 صفحات و تبقى ضربت عصفورين بحجر أنك كدا كدا هتبقى متوضء عشان تصلى فمش هتكسل و تقول هو أنا لسه هتوضء و أوعى بعد متبدأ فى الموضوع ده تكسل و تقول هقرأ كمان شويه أو فى الصله الجيه صدقنى عمرك ما هتقدر تقرأ تانى غير بصعوبه جدا أسأل مجرب و سدقنى هتفرق معاك فى حياتك.
معلش طولت عليكم و جزاكم و جزانا لله خيرا.

شكرا للاضافه يا عمر

وشكرا لردودكم ميدو وعبدالله

LeGeNd
05-06-2008, 02:35 AM
جزاك الله ألف خير بارك الله فيك يا موسى

hectormousa
05-06-2008, 10:03 AM
جزاك الله ألف خير بارك الله فيك يا موسى

شكرا لمرورك ايمن