المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فكره جهنميه (ارجو موافقة الاداره)

PAAGERIO
06-06-2010, 12:48 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كلكم طبعا يعرف برنامج الهماشي و اللي ما يعرفو ههههههههههههه اسف :om_swt2:
فهو برنامج لعمل شبكة بين الاشخاص حيث يمكنهم من التكلم مع بعضهم ومميزات اخرى
و يكون لكل شخص غرفه بها الكود و الاسم ليسمح الدخول
فكرتي ان يكون بالمنتدى قسم جديد هو قسم غرف الهماشي يضع بها الاعضاء غرفهم
و ايضا الكتائب كل قائد كتيبه يعمل غرفة هماشي لكتيبته
وهكذا نصبح نستطيع التكلم مع بعضنا في اي وقت و ايضا معرفة اعضاء كتيبتك الذين متواجدون
الان على اللعبه و ايضا لكل قائد كتيبه غرفته الخاصه غير غرفة الكتيبه طبعا يسهل
طلب الانضمام لها و ايضا تسهل عمل قسم التجارة كل واحد يعمل بالعرض غرفة اللي موافق يشتري يكلمو يحدد المكان و الزمان
وكل اصدقائك في اللعبه نعطيهم غرفتك لتتفاهم في امور اللعبه انا شخصيا كان عندي اصحاب كثير باللعبه بس كان غيابي عنها مطول تقريبا 3 اشهر او اكثر لكن مع البرنامج حتى و لو غبت سنه
لما ترجع تجد اصحابك في الغرفه و تتكلم معاهم يعني البرنامج كانو صنع لزمن المحاربين
انتضر موافقة الاداره و اي سؤال انا في الخدمه

رابط برنامج الهماشي

http://www.megaupload.com/?d=YYBOB5ED

النسخه عربيه عند التثبيت يرجى عمل تحديث لاخر نسخه و الذي لايعرف انجليزي
انصحه بترك النسخة الحاليه مع العلم ان النسخة المحدثة افضل و اسهل بالتعامل
و اذا اردت تجربت البرنامج هذه غرفتي الشخصيه يسعدني نتعرف و نكون اصحاب باللعبه

الغرفه باجريو
الباس 123400

كمال الدين
06-06-2010, 01:16 PM
والله فكرة حلوة لو تطبق راح يسهل التواصل بين الاعضاء

PAAGERIO
06-06-2010, 02:17 PM
شكرا اخي كمال هذا اللي حبيت اشرح بالموضوع هي تسهل التواصل بين الاعضاء + الكثير من الاشياء الاخرى
تفيد الكلانات و حبيبي الاقزام في التجاره و الكثير من الفوائد

silvan
06-06-2010, 06:07 PM
و الله فكرة أكثر من جهنمية إن تك الموافق عليها والعمل بيها راح تسهل أمور كثير
ربنا يجازيك كل خير على هذه الفكرة

kssa
06-06-2010, 06:12 PM
فكره حلوه جدا وارجو ان يوافقو

PAAGERIO
06-06-2010, 07:45 PM
شكرا اخواني على ابداء رايكم اعرف انكم موافقين الفكره اكثر من رائعه
بس يارية تطبق و توافق عليها الاداره

JssoOm
06-06-2010, 08:32 PM
الفكرهـ غبيه الصراحه يعني اللي راح يكون انلاين كلمه بالكلان ليش تروح الهامتشي وتكلمه؟

كلمه PM

كلمه بالــFriend List

كلمه وانت واقف جدامه -_-

يعني فكرتك مالها اي معنى

mr b54
06-06-2010, 08:44 PM
شباب غرفه الهماشي لازم وندوز اكس بي او وندوز 2000 انا وندوز 7 و لا يشتغل @@

mr b54
06-06-2010, 08:49 PM
خلاص عرفت اعمل ان ستال

mr b54
06-06-2010, 08:58 PM
انا انضمت لغرفتك يا باجريو لكن لا اعرف كيف اتحكم بالبرنامج و ابداء محداثه و غيره

PAAGERIO
06-06-2010, 09:25 PM
اوك بدانا بالانتقادات اللاذعه بس انا قدها
بالنسبه ليكي يجسوم يضهر انك مفراتيش الموضوع جيدا الهماشي هو غرفه شخصيه ليكي
يعني مش للكلان بس يعني انت لما تكوني صداقه مع واحد تضميه لكلان عشان تكلميه؟
طبعا لا تعطيه الغرفه و الباس و تعطيها لكل اصحابك دي نفعها ليكي ومش لازم تكون جوه اللعبه عشان تكلم اصحابك باللعبه ممكن انت بالمنتدى و عايز تكلمهم و عندها منافع اخرى انا ذكرتها
و لو مش مقتنع جوبي على السؤال ده انا عايز اكلم اعضاء كلاني او اصحاب ليه على اللعبه
او اي حد من اللعبه اكلمو ازاي لو مش عايز اشغل اللعبه و انا في منتدى زمن المحاربين او حصل عطل بالجهاز وعملت ليه فورمته و لازم احمل اللعبه عشان اكلمهم ؟ البرنامج ده هو الحل
بالنسبه لاخي mr b54 اولا شكرا للاتصالبي على الهماشي وانشاء الله نكون اصحاب
بالنسبه للبرنامج هو يشتغل مع جميع انضمة الوندوز

nnooplo
06-06-2010, 09:39 PM
hاخي للعبة كان لها برنامج محادثة بالشات والصوت كمان لكن ولا واحد استعملو الا قليل 4 اوز خمسة كاقصى تقدير

يعني انت ماراح تشوف حد لا بالغرفة ولا بشي

عموما شكرا للفكرة واتمنا انا تنجح لانها جميلة

حمض الخليك
06-06-2010, 09:58 PM
محد بيستخدم الهماتشي إلا فئه قليله

ومامنه فايده للعبة برأيي أبدا
لو كنت قلت steam كنت بقول ماشي
أما هماتشي
ماأضن أنه يفيدنا بشي

لأنه برنامج للعب ألعاب تنلعب LAN

PAAGERIO
06-06-2010, 10:02 PM
شكرا اخي nnooplo على دعمك بس احب اخبرك ان الفكره رائعه انا كلمني الاخ وهو موجود على
غرفتي الخاصه الان و لولا البرنامج مكنتش اتعرفت عليه اما بخصوص البرنامج ارججججججججججوووووووكم اقرؤا الموضوع جيدا و افهموه لاني من الردود حاسس انكم مش فاهمين البرنامج و فكرتي جيدا
ارجو من الادارة ان تفهم الفكره و تطبقها بوضع قسم لغرف الهماشي او السماح بوضعها بقسم الترحيب مثلا
لان الفكره و الله حرام تضيع واتمنى من خلال ان اتعرف على كل اعضاء المنتدى و اللعبه

PAAGERIO
06-06-2010, 10:12 PM
اخي حمض الخليك برنامج الهماشي مستخدم من الاف اللاعبين
و فوائد للعبه كثيره جدا انا ذكرتها ارجو قبل الردود القادمه قراءة الموضوع جيدا الاول
اما اختياري لبرنامج الهماشي لان به نسخه عربيا و سهل الاستخدام جدا
و انا وضحة لو قرات الموضوع ان البرنامج رح نستخدمو لتسهيل الاتصال لا اكثر و لا اقل
انا لم اذكر شيء عن اللان؟
يا جماعه اقراو الموضوع كله هو مش طويل

mr b54
06-06-2010, 10:20 PM
الهماشي مثل المسنجر لكن مختلف قليا و يا باجريو انا عرفت اخلي اسمك يظهر في الهماشي

abo00d
06-06-2010, 10:21 PM
يا اخي البرنامج ما بيفيد اصلن لان ليش كيمو سوى غرف كلانات؟؟ عشان لو عندهم نقاش او اي شي يتنافشو فيه

بعدين البرنامج ضعيف وقليل الي بيستخدموه

حمض الخليك
06-06-2010, 10:30 PM
اخي حمض الخليك برنامج الهماشي مستخدم من الاف اللاعبين
و فوائد للعبه كثيره جدا انا ذكرتها ارجو قبل الردود القادمه قراءة الموضوع جيدا الاول
اما اختياري لبرنامج الهماشي لان به نسخه عربيا و سهل الاستخدام جدا
و انا وضحة لو قرات الموضوع ان البرنامج رح نستخدمو لتسهيل الاتصال لا اكثر و لا اقل
انا لم اذكر شيء عن اللان؟
يا جماعه اقراو الموضوع كله هو مش طويل

إذا آلاف بيستخدموه

التيم سبيك أو الفانتلرلوو يستخدموه مليار تقريبا
والستيم والأكس فاير ملايين

أما هماشي آلاف تبعك ألوف بس
اللي يلعب LAN بيستخدمه
ودي فئه قليله

ثانيا نظام الشات به سئ جدا جدا

steam مثلا به شات جماعي ومايميزه أنه يمكن لمن يدخل الشات الجماعي التكلم مع الآخرين بالمايك

شات صوتي جماعي!!

PAAGERIO
06-06-2010, 11:20 PM
اولا اخي mr b54 او اقول صديقي الان لان لولا البرنامج ده مكنتش اتعرفت عليك الهماشي زي المسنجر
بس احسن تقول ليه اقولك مش محتاج تسجيل و تضييع و قت انت بس تعمل غرفه و كود بسرعه و تعمل
غرف زي متحب
ثانيا اخي abo00d مين اللي اتكلم عن غرف الكلانات ؟ هي مهما كثيرا يتعملفيها اقسام خاصه بالكلان و اعلانات لاعضاء الكلان و خطط و استراتيجيات هي مهم بس نامتكلمتش عنها هي ملها؟ انت ممكن ماقرات موضوعي جيدا انا بتكلم عن تحسين التواصل بين اللاعبين و البرنامج مش للكلانات فقط
ايضا للمقاتلين في زمن الحاربين والكلانات احسن ليها البرنامج ده كتابي سريع زي مقال صديقي زي المسنجر
و البرنامج ليه مستخدمين بالملايين ليه مستخدمين قلال؟ و ضعيف ؟ ؟؟
و عند استخدامات كثيره انا ذكرتها انت بس شوف البرنامج و متتسرعش في الرد انا حكون موجود و ارد عليك في اي وقت انت بس شوف الموضوع
ثالثا اخي حمض الخليك انت خرجت عن الموضوع اساسا مين جاب سيرت الان LAN !!!!
اما بخصوص الشات السيئ مافهمت شيء اصلا؟؟؟؟ كيف سيئ و هو يخليك تتكلم جماعي او فردي بالغرفه
مع اي شخص عندك غرفتو كتابه سريعه وواضحه و ما اعتقد ان احد يحب الشات الصوتي
اي ردود ثانيه انا جاهز بس ارجوكم اقراو الموضوع كله الى النهايه مافي حد فهم الموضوع غير صديقي بيشوي
اللي لولا البرنامج اللي ماعجبكم ما اتعرفت عليه

PAAGERIO
07-06-2010, 12:49 AM
شوفو انا حبسط الفكره انت لما تكون جوه اللعبه تقدر تتكلم مع اصحابك وافراد كلانك و اللي جنبك و كده
بس لما تكون خارج اللعبه و في المنتدى مثلا تكلمهم ازاي او تعرف ازاي انهم موجدين و بيلعبو بدون متدخل على اللعبه ؟ كل ده و حجات اخرى
البرنامج ده هو الحل و ليه فوايد اكتر من كده انا وضحتها بس شوفو الموضوع و انا اخترت عشان سهل و سريع
بس حملو و اعمل غرفه ليك و لكلانك و ممكن الاداره تستفيد منو و تعمل غرفة هماشي للاداره
ارجو الاداره تفهم الفكره و توافق عليها بعمل قسم خاص لغرف الهماشي يعمل فيه اللاعبين غرفهم الخاصه

حمض الخليك
07-06-2010, 01:19 AM
أنا ماخرجت عن الموضوع

الكل يعرف عمل الهاماتشي
هو للعب الألعاب التي تلعب بشبكه الـ LAN

أما بعباره أنه برنامج شات ممتاز
لا فهو أسوا من شات التيم سبيك

ثانيا أرجو أنك تتقيد بالقوانين لا تعمل مشاركتين ورا بعض فعندك زر Edit

JssoOm
07-06-2010, 09:02 AM
أنا ماخرجت عن الموضوع

الكل يعرف عمل الهاماتشي
هو للعب الألعاب التي تلعب بشبكه الـ LAN

أما بعباره أنه برنامج شات ممتاز
لا فهو أسوا من شات التيم سبيك

ثانيا أرجو أنك تتقيد بالقوانين لا تعمل مشاركتين ورا بعض فعندك زر Edit

لو تسووي قروب بالـMSn ارحملك من الهاماتشي

وبعدين مثل ما قال nnoplo مافي احد يستعمل هذي الاشياء وكانت موجوده من قبل

HellKnight
07-06-2010, 09:47 AM
Team Speak احسن 100 مرة دا لو حد يعرفو و اسهل بكتير^^

PAAGERIO
07-06-2010, 12:30 PM
-اخي حمض الخليك ارجو انك تكون مازعلت مني انا بس ودي اساعد و اعطي رايي
و انا اعرف عمل الهماشي لكن مش محتاجينو بهذا الموضوع(lan) انا زي موضحة محتاجينو للاتصال
الاتصال الكتابي لانو احسن و مفضل للاعبين و مش كل اللعيبه عندهم مايك يتكلمو بيه و بخصوص المشاراكات
ورى بعض ارجو تعذروني انا من زمان مادخلت المنتدى و تقريبا نسيت القوانين
-اختي جسوم انا فضلت الهماشي على msn لان المسنجر لازم تسجل عليه اما الهماشي خصوصا اخر نسخه
ممكن ماجربتوها مثل المسنجر تمام و تخليك تعمل غرفه بشكل سريع مش مطلب تسجيل بس حمل و اعمل غرفه و مش غرفه و حده غرف لاصحابك و لكتبتك و غرف انت عوزها بشكل سهل مش زي المسنجر و Team Speak

ارجو موافقة الاداره لان الفكره فعلا رائعه انا بستخدم فيها و جميع اصحابي و نفسي نستخدمها في اللعبه و اللي ميعرفهوش الكثير منكم ان الهماشي اخر اصدار زي المسنجر و احسن يعني بدون تسجيل تعمل غرف و تدخل لغرف عندك ليها الباس و الاسم

nnooplo
07-06-2010, 11:34 PM
الموضوع شباب

الراجل حابب نسجل معاه في غرفة للشات لما ما نكون باللعبة مو لما نكون باللعبة

لكن سؤال
هل بالهاماشي خاصية ال buzz مثل الياهو msn ما اضن
الان لما اكون باللعبة وانت دخلت الغرفة ولنفرض اني كنت بالغرفة وانت تكلمني ما اقدر اشوفك او انتبهلك لاني باللعبة لكن في شيئ جميل باللعبة اضن انو الكثير ما انتبه لها على حسب الردود

وهو الشات من الاصدقاء عندك خاصية فتح الامسن يعني

تتصل من msn باميل تخليه لاعضاء زمن المحاربين فقط ثم تدخل اللعبة وتسجل دخول من داخل اللعبة لل msn ومن هناك اذا احد دخل للمسنجر واراد يكلمك تقدر تنتبهلو حتى ولو لم يكن يلعب اضن هذا اسهل واحسن كم الهماشي

ومع ذلك لن تجد اقبال لانو للاسف ابسط شيئ هو التصويت للسيرفر نشاهد تقصير مميت من طرفنا فمابالك بالشات

مجرد راي

SeMo0o0o
08-06-2010, 11:42 AM
اخوي -_-
فكرتك حلوة بس مو بهاللعبة
يعني انت بدك تلعب ولا تحكي
لنفرض انت في حرب بدك تقعد تقرأء الكلام بالشات ولا باللعبة ولا تقتل ناس
بعتقد انو ما في واحد بيقدر يلحق لكل هالمور
ثانيا لازم ما نخلي اللعبة فل سكرين لسهولة التحدث على طريقتك
وهالشي مو حلو
اللعبة مو حلوة الا فل سكرين :D
على كل حال مشكور على الفكرة

man from libya
08-06-2010, 12:04 PM
هـــو مافـــى شــات الكــــلان باللعبــة ؟؟

فكــــــــرة لابـــــــأس بـــــــــها

PAAGERIO
08-06-2010, 12:19 PM
بالنسبه لاخي nnooplo عجبني كثيرا ردك لكن انا تاكدت انك مثل باقي الاعضاء ماجربت نسخة الهماشي الجديده فيها خاصيه لما يكلمك حد تنزل اي نافذه انت فيها حتى اللعبه و النسخة الجديده زي msn بالضبط و احسن لانو مش مطلب تسجيل بس تحمل البرنامج و تعمل غرفه ليك و القائد
اخي SeMo0o0o اقرا الموضوع لو سمحت
شوف انت لما تكون داخل اللعبه عادي ماتحتاج اي برنامج للشات لانك تقدر تكلم اصحابك و كلانك و اللي جنبك
بس فكرتي كيف ممكن تكلمهم و انت خارج اللعبه و انت في المنتدى مثلا ازاي تكلمهم او تعرف انهم موجودين
ولا لاء ده فكرتي تتكلم مع اصحابك عن الكلان مثلا و انت مش داخل اللعبه
يعني مش مهم تكلمهم و انت داخل اللعبه ممكن انت بالمنتدى و تكلمهم وتقلهم على الجديد
و حجات اخرى عن اللعبه تتنقشو فيها يعني حيسهل التواصل بينكم و انتم مش جوه اللعبه
مثلا
-انت عملت فورمت للجهاز و قاعد تحمل اللعبه من جديد و عايز تكلم اصحابك تقلهم انك مش حتكون موجود
في الحرب مثلا
-انت مسافر و عندك اللاب توب و عايز تكلمهم تطمن على اخبار الكتيبه و تسال عن اصحابك
و حجات كتيره انا بس اعطيت مثال و انا اخترت البرنامج ده لان اخر نسخه منو ارجو تجربوها
هي لنها ازرق ز ي msn بس اسهل يعني تحمل و تعنل غرفه ليك او غرف و تديها لاصحابك
و ممكن تعمل غرفه لاعضاء كلانك لو انت القائد
ارجو تفهمو الفكره و تطبقوها قبل متحكمو

JssoOm
08-06-2010, 12:48 PM
في برنامج اسهل من هذا كله MSN عط كل ربعك ايميلك اللي باللعبه وكلمهم اي وقت

ومثل ما قال nnooplo انهم يقدرون يفتحون الايميل من داخل اللعبه

حمض الخليك
08-06-2010, 01:37 PM
كلامك غلط

أجدد إصدار هو هاماشي 2
وحتى 2
الشات بيه معوق زي الهاماشي العادي

PAAGERIO
08-06-2010, 02:40 PM
-بالنسبه ليكي جسوم انا ما اخترت ال msn لانو تقدر تدخل بايميل واحد اما الهماشي تعمل اكثر من غرفه
وحده لصحابك و وحده لقائد الكتيبه يعملها للاعضاء الكتيبه ووحده للتجارة و كل واحد شايف ايه اما المسنجر ايميل واحد تدخل بيه
-اخي حمض الخليك اخر اصدار هو الهماشي الازرق زي المسنجر و احسن لانو اسهل و مش محتاج تسجيل
انت بس حمل الرابط اللي حطيتو بالموضوع و اعمل تحديث و تحديث ثاني حتى يبقى لونو ازرق هو ده اخر اصدار للهماشي و ليه معوق انت عايز الشات يكون ازاي الشات كتابه و رسائل فوريه انت عيزو ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو كيمو يفهم فكرتي لان واضح محدش فهمها الى اخي بيشوي
على فكره بالببرنامج ده انا اتعرفت على اصحاب كتير و قررنا نلعب كلنا زمن المحاربين في الصيف و معتقدش ان اي برنامج حيعمل اعلان للعبه غيرو
يريت كيمو يتفهم الفكره و يعمل قسم لغرف الهماشي و اللي عايز يعمل غرفه ليه
يعمل و المش عايز ده رايو الشخصي

KOC2000
08-06-2010, 06:05 PM
هي الفكرة حلوة.. وإن شاء الله ناويين نعملها لكن دردشة صوتية وعلى سيرفرنا مباشرةً.

بحيث تستطيع أثناء اللعب محادثة أصدقائك أو كلانك دون أدنى تأثير على اللعب ولا الانشغال بالكتابة حتى.

حمض الخليك
09-06-2010, 02:31 AM
تقصد فنترلو؟

بيكون هايل كده

البرنامج جبار