المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع أستفتاء بشأن أخر التحديثات

xhehox
01-09-2007, 02:31 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
الى الاخ العزيز أبو أدم أنا نزلت الموضوع هذا لمجرد أستطلاع الرأي لاخرا تحديثات السيرفر
والتي أقصد بها هنا Quick healing potion و Mana potion
وتحكيمها ب 5 و10 ثواني على التوالي
حيث أنى أري في هذى الموضوع صعوبة على الاعبين ولا أشمل جمبع الاعبين فأنا واحد من
اللاعبين الذين يجدون صعبوة في التأقلم مع الوضع الجديد للتحديث
فمن المشاكل التي قد أجد صعوبة بها
1- أستخدام البوت الحمد الله جربة البوت خمس مرات وكانت النتيجه الموت المحتم مع العلم أني أدخلت عليه بعض التعديلات الجديده ليتلائم مع الوضوع الراهن مثل Great Heal potion+Heal potion
2- أستخدام البوت في تجميع الموون ستون وكويست 700 سيكون له تأثير سلبي عليك
3- طبعا كويست التحالف مع كيترا وفراكا والموت السريع عند أجتماع الوحوش عليك وكويست الينابع الحاره
4- الوقت المضاعف لإداء أي كويست بسبب شحت الصحة السرية ولاننسى السحرة وستخدامهم للمانا
5- ولا ننسى أصحاب التخصص الثاني وأهم حاجة لو طلعلهم روح لعش النمل لجوه لجوه أظن من الصعب يروح بدون qhp

6-ونقطة 6 بالنسبة لي أهم نقطة وهي عدم وجود 2 توول بارز وصعوبة أستخدام
Great Heal potion+Heal potion Quick healing potion و Mana potion
وسكلز وغيرها في بار واحد وتخيل الوقت الي راح تستخدمه ونت تتنقل بين البارز عشان تتغط على شغله أظن ساعتها حتكون ميت.يعني لو تتأخر التحديثات ديه عبال ما نحل موشكلة التو تول بارز بيكون أحسن
طبعا هناك الكثير من الصعوبات للمبتدأين
ولا انسى أن أناقش هذه الفكرة المهم بنظري هناك بعض الاعبين مقتنعين بالفكره هذه و السبب
لان هذا التحديث هو الصح والمفروض يصير أنا موافق معاك في الرأي . طيب أنت يا أخي الفاضل
قد لعبت اللعبة على سيرفرات ثانه وجربتها بشتى قوانينها ومختلف صعوباتها.لكن المثل حالتى وحالت الكثير غيري أول مره يلعب اللعبة هذى في أول سيرفر له وهو سيرفر كيموا يعني موش متعود على القوانين التي في اليرفرات الثانيه.
أحب أقول نقطة أخيره وهي تعبير عن راي الشخصي طبعا أحب أوجه الشكر لابو أدم على مجهوداته في السيرفر ومتابعته الدؤبه له وفعل هو ما بيقصر بشغله .ولكن سيرفر كيموا أول سيرفر عربي بمفهوم عربي
والمفروض يكون بمنطقيه ونهج عربي وليس بالضرورة التقيد بقاونين السيفرات الاجنبيه الاخري من حيث منطق السهولة والصعوبة لانا نحن عربية ولنا وجهتنا لتقيم الاشياء برضا.
طبعا انا لا احل ولا أربط في مثل هكذا موضوع والرأي الاول الاخير لابو أدم
أرجو أن يكون هذى الموضوع موضوع للنقاش المتسامح وأبداء الرأي الطيب
والسلااام ختام

hectormousa
01-09-2007, 02:43 PM
والله دا رائيى انا كمان ورربنا يكون فى عون السحره :D

SoMa
01-09-2007, 02:52 PM
لا انا مش معاكم انا شايفه ان التحديثات الاخيرة ممتازة علشان مستوى اللاعبين يرتقى لمستوى اللاعبين في السيرفرات الاخرى
لان كل السيرفرات العالمين عامله كده لا وبالعكس كمان ده كيمو مدلعنا علشان في السيرفرات الاخرى جمعيها مافيش حاجة اسمها اصلا Qiuck heal potion نهائى
وبصراحه ال Qiuck heal potion ده كان عامل مشكلة في ال pvp & pk & war clan
يعنى تيجى تضرب واحد تفضل تضرب فيه ساعه لحد ما تقدر تقتله وطبعا مش هتقتله الا في حاله واحده الكميه اللى هو مشتريها من Qiuck heal potion تخلص من معاه ومتنسهوش اننها داخلين على الاولمبياد ومش هينفع الكلام ده طبعا
وعلشان كده زى ما قولت كل السيرفرات الناجحه العالمية شغاله كده وانا موافقه على اللى عمله كيمو

SoMa
01-09-2007, 02:57 PM
نسيت اقول حاجة عقبال ما تلغى موضوع البوت ده يا كيمو طالما الرات في السيرفر عالى مالهوش لازمه البوت

ELGAZAR
01-09-2007, 03:02 PM
التعديل ده تمام بس المانه هي ال رخمه شويه

hectormousa
01-09-2007, 03:10 PM
no for this update this my opnion

haydi
01-09-2007, 03:12 PM
تمام كلامك يا سومه لازم يكون في صعوبه في اللعب رغم اني ماج بس ده حلاوه العبه

Hunter
01-09-2007, 03:20 PM
انا كمان بصراحه شايف ان ال مانا ده هيكون صعب شويه
و ممكن نتأقلم مع الmp

ekadi11
01-09-2007, 03:32 PM
انا كمان بايد هذا الراي هيك صارت اللعبة صعبة لاني لعبت في العبة ومت بسرعة بسب mp و hp وهيك نقص الفل كثير وارجو انها ترجع زي ما كانت

darkmand12
01-09-2007, 04:00 PM
mad لازم ترجع متل اول هيك صارت موملة

osama
01-09-2007, 04:25 PM
انا عاجبني كده احنا بنحاول نبقى زي الاصلى مش نبقى اسهل انا باقول كمان الرايت يرجع clap

ashraf007
01-09-2007, 04:29 PM
يا جماعة والله كدة حرام يعنى
يعنى دلوقتى انا مش عارف عاوزين تخلى اللعبة صعبة لحد فين ومحدش بيفكر فى الشخصيات الى احنا بنلعب بيها يعنى دلوقتى انا الشخصية بتاتى ارميها بقى ولا اية
ولا فى اسكلزات ولا فى تزويد ارواح ولا ساحرة اوما لالعب ازاى بقى
دلوقتى الشخصية بتاعتى اصلا ال hp بتاعها 4000 بالباف بتاعها دلوقتى لا حد بيضربنى ضربتين ورء بعض بيجيب ربع ال hp ودلوقتى خليتو ال تزويد ال hp يبقة بعد 6 ثوانى يعنى كدة عبال منا اعمل مرة واحد منها اكون انا بالسلامة موت طيب ونبى اعمل انا بقى اية ساعتها
انا عاوز بس اعرف انتم عاوزين تصعبو اللعبة لحد فين حتى فىالدراع كلو عاوز يدخل فية ايفنت طيب متبوصو للناس الى مش هتعرف تدخل اية السبب او اية الى مش هيعرفو يخليهم يدخلو الايفنت

xhehox
01-09-2007, 04:33 PM
wlla klamk mazbot ya shraf wna b2ool kda mn 2l2ol spellsinger 2l hp ta3a d3eaf wbsthlek mp kter !!!
rbena yshel b2a

osama
01-09-2007, 04:47 PM
يا باشا الايفنت مش لازم يكون Pvp ثانيا انتوا مش عاجبكم اللعبه كده امال لو الريت رجع زي الاصلى حاتعملوا ايه مفيش لعبه اون لاين سهله

SoMa
01-09-2007, 05:02 PM
الله يرحم سيلك رود

مش عارفه ليه عايزين كل حاجة تبقى سهله اوى

يا جماعه زينا زى السيرفرات التانيه روحوا شوفوا السيرفرات التانيه مش هتلاقوا quick hp

KOC2000
01-09-2007, 05:10 PM
طبعا أى تحديث يسهل اللعبة أكتر، الكل بيفرح وينبسط.. بعيدا عن السيرفرات التانية، اللى احنا مش زيها خالص في أي شيء أصلا، أنا مش بحدث أو بغيير عشان السيرفرات التانية عاملة كدة..
أول حاجة مافيش سيرفر غيرنا أساسا في Quick Healing Potions.. ومافتكرش إن في سيرفر عنده مستر كات ومسس كوين بالطريقة دى وأشك ان يكون فى سيرفر بيوصل سحر الأسلحة والمعدات لحد +6 من غير ماتبوظ.. ريت عالي ولبس وأسلحة جامدة جدا لدرجة إن أقل عدد ممكن يموتوا ريد بوس..
لكن في حاجات لما تتسهل أوي بتبقى بايخة ومملة... لازم يبقى في شوية تحدي وشوية حرفنة في اللعب.. طبعا أنا مش هاقول نلغي كل التسهيلات اللي في السيرفر اللي في الأصل ضيعت 80% من الغرض من اللعبة أساسا...كل اللي عملته إني حددت شوية من استخدام الجرعات عشان زي مانوا شايفين ان ليها مميزات، أنا وممكن غيري شايفين ان ليها عيوب..
واحدة من أهم متع اللعبة، هي الحروب بين الكلانات والشخصيات، وطبعا على النظام القديم مش الأقوى هو اللي كان بيكسب، لأ ده اللي شايل جرعات أكتر هو اللي بيكسب... وطبعا الكسل وصل لدرجة ان البوت بقى بيعمل كل حاجة للناس دلوقتى، وطبعا لما يبقى البوت الأساس، تبيقى اللعبة وقعت، لأنه ببساطة مش هاتعرف تلعب من غير البوت بعد كدة.. ولما بوت بقى بيضرب في شخصيات لعبة يبقى مافيش داعي لوجود ناس تلعب، نسيب الكمبيوتر مع بعضهم بقى.... وعموما أي تغيير بيحصل بيبقى عشان مصلحة السيرفر، والمصلحة اننا نبقى بنعرف نلعب مش كسلانين نلعب حتى، مستصعبين كل شيء وعايزين السهل أسهل.. أنا مش فاهم انتوا لو لعبتوا الأصلية هاتعملوا أيه بقى...
أشرف لو الشخصية بتاعتك مش عاجباك غيرها، ولا تحب نضيفلك كلاس خاص بيك يعني بيعمل كل حاجة وعنده جميع المهارات وأقوى حد في اللعبة؟؟ عندك 31 كلاس شوف اللي يعجبك فيهم.. زعلان عشان ال HP بتاعة 4000 اعمل ORC محترم ويبقى 9000 يا أخي.. فين الصعوبة اللى انت بتتكلم عليها دى أصلا ؟؟
ekadi11 زعلان على الفل اللى بتجيبه فى دقايق؟؟؟ عايز طبعا ماتموتش أبدا.
هيهو أيه علاقة ال 2 تول بار بالموضوع، يعنى قبل كدة كان ال 2 توبار مش مشكلة وأصبحت مشكلة بعد التحديث ؟ 3 توبار دى مش في الجزء ده من اللعبة خالص، ومش هايكون موجود قبل ماننتقل إن شاء الله إلى C5 أو C6... وانت كمان لعبت اللعبة أهو.. ووجود تأخير في استخدام الجرعات مش هايئثر عليك ولا على انك تتعلم... النهج العربي بقى اللى هو أسهل ثم أسهل ثم أسهل، خذونا للوراء من فضلكم؟؟!
وبالنسبة للمانا، كل 10 ثواني كويس جدا ان ماكانش أكتر، ماهو مش معقول كل واحد ساحر يفضل يضرب فى المقاتلين من غير حساب كدة و كمان الضربة الواحدة منه بتنقص جامد وعلى فكرة السيرفر الأصلى مافيهوش Mana Potion أصلا.

عموما هو ده التحديث الجديد يا جماعة، ياريت تتعودوا عليه..

ashraf007
01-09-2007, 05:13 PM
بس اكيد السرفرات التاني اللاسكلزات بتاعتها شغالة مش زى دى يعنى حاجة بتعوض حاجة وبعدين هوة فين اللعبة السهة دى
وبعدين يا سوما انتى بتقولى اله يرحم سيلك رود على اى اساس انتى قولتى الكلام دة معنتة اية يعنى ؟
بصى يا اسامة انا مقولتش انى اللعبة سهلة اللعبة صعبة وانتم بتصعبوها اكتر مش عارف لية مهوة لازم انتو تعملو حاجة قصاد حاجة تانية علشان الناس تعرف تعوض ودلوقتى انتم صعبتو الاتنين يعنى انا ولا اسكيلزات ولا hp وبعدين انتى عارفة ان الساحر هوة mp يعنى علشان اضرب مش اققل حاجة يكون معايا mp ويضرب بسرعة لو على النظام الجديد دة علشان اموت وحش اكنى بضربة بايدى يبقة كدة ظلم بجد
يا ريت يا جماعة ترجو النظام زى مكان علشان الواحد ميزهقش من اللعبة وكدة اللعبة صعبة اصلا مش سهلة بدليل ان فى ناس كتيرة مش عارفين يخلصو الجوب التالت او بعض الكويستات او .......الخ
صح ولا اية فرجاء يعنى النظام يرجع زى الاول علشان تبقة كويسة
شكرا

ashraf007
01-09-2007, 05:21 PM
كيمو انا مقولتش انى مش بعرف العب او كسلان بس مش لازم اى حاجة هما يقولها تتنفذ لازم يا يم تراضى الكل وبعدين انا مقولتش انى عاوز اعمل اجمد شخصية ولا حاجة انا عاوز العب بشخصية كويسة زى اى حد بيلعب وطبعا انا عملت السب كلاس وعملت كمان شخصية اهيا الى هيا الاورك الى انتة بتقول عليها وبخص ليها الجوب التالت وبعملها كمان السب كلاس وقربت اخلصلة بس المشكلة مش فى دى
يا كيمو دلوقتى انتة وانتة بتلعب من اول لمستين بينقص الالربع يعنى لو اتلم عليك بتاع 3/4 وحوش زى مبيحصل يبقة انتة كدة مع السلامة هتموت على طول وحتى لو لحقت نفسك فى الاولانى مش هتلحق نفسك فى التانى والتالت وهكذا صح ولا اية
عموما يا كيمو شوف اية الى يرايحك وانتة صاحب السرفر وانتة اكيد تعرف اكتر مننا وشكرا على ردك ليا
والف شكر ليكى يا سوما باردو على ردك بس يا ريت مدخليش حاجة فى حاجة
احنا بنلعب زمن المحاربين مالهاش لازمة تجيبى سيرت سيلك رود
انا قولت قبل كدة انى كنت بلعب سيلك رود وكنت مازلت بعلب فيها ولعبت فى زمن المحاربين وابقو اسالو منذر وهو عارف بس انا حبيت زمن المحاربين
هوة دة جزاتى انى قولت راى او عاوز اعمل حاجة تنفع الجميع وبعدين الكلام دة ماشى على الكل وعليا انا كمان
والف شكر على الجمع لكل الردود
اشرف

KOC2000
01-09-2007, 05:33 PM
لو مش شايف ان اللعبة سهلة كدة. نصيحتي ليك ماتلعبهاش لا هى ولا غيرها عشان لو دي صعبة يبقى هاتشوف باقى الألعاب مستحيلة تتلعب طبعا...
وركز فى كلامك خصوصا وانت بتكلمني، معناها أيه جملتك دى "مش لازم اى حاجة هما يقولها تتنفذ"؟؟
عموما الموضوع هايتقفل
شكرا على أراء الجميع.